Glædelig jul! 🎄 Spar 50%første måned for nye kunder* i december
Forretningstransformation kan starte i finansafdelingen
Uddannelse
May 8, 2024

Forretningstransformation kan starte i finansafdelingen

Sandra Stephanie Raveendran

Der findes ikke længere én universalnøgle, der passer til alt, og derfor kan det blive en kompliceret process for virksomheder at kortlægge hvordan den idéelle tech stack skal se ud. Heldigvis har McKinsey & Company udviklet et framework, der kan hjælpe, og det vil jeg gerne gennemgå for dig i dag. (McKinsey, 2022

Hvis du har brug incitament til at læse den her artikel, så er der op til 71% værdi at spare i din forretning ved blot at implementere (den rigtige) teknologi i den finansielle afdeling. (McKinsey, 2023)

Hvad er “The Tech:Forward Framework”?

McKinsey har baseret frameworket på mere end 1400 CIOs’ indsigter og kan opdeles i 3 faser som inkluderer specifikke arbejdsområder, som virksomheder med fordel kan strukturere deres tech-strategi efter. 

  1. Gentænk teknologiens rolle og strategi i din virksomhed. Hvor kan teknologi hjælpe? Definér områder, funktioner, processer osv. hvor 
  2. Forstå hvor og hvordan en optimal tech stack skal se ud for din virksomhed. Hvilke ressourcer skal tages i brug? Kortlæg hvilke roller og færdigheder du skal inddrage. Find best practice eksempler på teknologisk struktur, og definér et outcome for din virksomhed.
  3. Sørg for at fremtidssikre dit tech fundament. Hvordan sikrer du, at du har fejlsikre integrationer? Design din infrastruktur, find migrérbare integrationer, og kortlæg IT sikkerheden i dit ønskede tech stack.

Hele essensen af frameworket er en fornyelse eller opgradering af dine “kerne” systemer - altså det teknologiske fundament du har, så du kan få bedre performance i din virksomhed via automatisering og en fleksibel IT-arkitektur. 

Og nu tænker du sikkert, at det lyder meget voldsomt og kræver en masse forarbejde, men det behøver det faktisk ikke.

Sådan starter du en teknologisk revolution

Du kan sagtens starte i din egen afdeling ved at kortlægge dine systemer og processer, så du får identificeret områder, som du kan digitalisere, optimere eller automatisere. Faktisk, så bruger lidt over halvdelen af bogholdere mere end 10 timer om ugen på at håndtere, indtaste, betale og bogføre leverandørbetalinger. (IFOL, 2023)

Det er ret voldsomt - og det er jo bare én proces i én afdeling ...men det er rigtig godt sted at starte. Du kan kortlægge en process ved hjælp af disse spørgsmål:

  1. Hvordan kommer vi fra A til Z - og fra A til B? Til C?
  2. Hvad bruger vi af systemer nu?
  3. Hvor mange ansatte er involveret i processen? Og hvor mange afdelinger?
  4. Hvad i processen er manuelt eller håndholdt? Hvad er digitalt?
  5. Hvor kan der være risiko for fejl i processen?
  6. Hvad koster processen i kroner og ører?
  7. Hvor lang tid tager hele processen fra A til Z?
Det er ikke den bedste visualisering af en virksomheds tech stack, og der mangler en del afdelinger, men du forstår min pointe. Lige nu, siger 60% af CIOs, at deres tech stacks omkostninger er steget markant over de sidste 3 år (McKinsey, 2020)

Derfor bør du prioritere at kortlægge systemer (og afhængige processer) som foroven og dernæst spørge:

  1. Hvad kan digitaliseres?
  2. Hvad kan automatiseres?
  3. Hvad kan centraliseres?
  4. Hvor mange mennesker kræver systemet/processen at drifte?
  5. Hvordan minimerer vi fejl?
  6. Hvad kan skæres fra?

Det helt essentielle i din indledende proces er at forstå, hvordan processer og funktioner kan struktureres omkring din tech stack, så din virksomhed kan blive mere effektiv i drift. Dertil, er det mere at hente end de åbenlyse gevinster som procesoptimering og reducering af omkostninger. En digital forretningstransformation giver dig også en fordel i form af et konsistent datagrundlag, fordi din nye tech stack består af synkroniserede og fejlsikre systemer.

Helt specifikt for finansafdelingen er der også bonuspoint at hente, hvis du arbejder med kundevenlige systemer. At give dine kunder gaven af at have øget synlighed samt brugervenlighed, øger ikke blot deres effektivitet, men også kvaliteten af jeres samarbejde. Ved at give kunder ejerskab over deres egen data og processer, aktiverer du dem til at blive mere vant i din teknologi, samtidigt med at du sparer dig selv og din afdeling for unødigt dobbeltarbejde i flere systemer.

Hvorfor er FinTech (Financial Technology) så populært?

Automatisering af fakturahåndtering er førsteprioriteten blandt finansansatte for det tredje år i træk. (Mineral Tree, 2023) Hvorfor? Fordi at i industrier hvor kundeorienteret teknologi er essentielt i ydelsen, er der klart et ønske om at være på forkant med de nyeste og mest agile løsninger. Derfor er især bank, forsikring og detail frontløbere på transformerende digitaliseringsløsninger - de vil jo nødigt miste kunder til konkurrenter pga. en forældet tech stack. (McKinsey, 2022)

Det samme gælder bogholderi og revision. De fleste ERP systemer i dag er tunge og minder om uendelige excelark. Brugervenlighed, responsivt design og strømlinede integrationer er ikke en industristandard, og der er mange faldgruber heriblandt, fordi virksomheder oftest prioriterer her-og-nu prisen frem for den langsigtede pris. Der findes efterhånden flere løsninger, som tilbyder det samme, men én ting er helt essentiel: Du bør prioritere det FinTech, som gør livet lettere for dig selv og dine kunder. 

Hvis du har minimeret din tech stack korrekt, har du samlet dine processer i 2-3 synkroniserede systemer, som arbejder uafhængigt af hinanden og har meget få gnidningspunkter.

For at kunne følge Tech:Forward frameworket, bør du prioritere systemer, som taler samme sprog og kan integrere med de mest universelle løsninger. Du bør lægge dit fokus på at fremtidssikre processer ved at digitalisere, automatisere og forevige dem, så de bliver en del af virksomhedens arkitektur.

Hvis du har brug for at vide mere om, hvorfor du bør prioritere at modernisere din tech stack, så vil jeg anbefale, at du læser om begrebet “Tech Debt” - i grove træk, er det hvor mange ressourcer virksomheder bruger på at vedligeholde, opdatere og videreudvikle forældet tech.

Fortsæt med at læse

Automatisér dit bogholderi med Corpay One.

Begynd din gratis prøveperiode nu.