Glædelig jul! 🎄 Spar 50%første måned for nye kunder* i december
Bag enhver succesfuld AI, står et human-in-the-loop

Bag enhver succesfuld AI, står et human-in-the-loop

Christian Alexander Andersen

Måske husker du Garry Kasparov, den tidligere skak verdensmester, der blev slået af IBM Deep Blue i 1997. Og selvom både Harry Potter og Titanic så dagens lys samme år, så er der ingen tvivl om, at Kasparovs nederlag var det mest skelsættende for kunstig intelligens.

Små 25 år senere går vi alle rundt med en computer i lommen, der kan slå enhver siddende stormester på tværs af mange spil. Men vi stoppede ikke med at spille skak, og mennesket kan faktisk slå computeren. Men det sker kun, når en stormester slår sig sammen med en kunstig intelligens

Hvad er Human-in-the-loop egentlig?

Da Corpay One blev startet og vi lancerede bilagsscan med kunstig intelligens, var formålet at erstatte manuelle processer med kunstig intelligens. Men ligesom Facebook, Google og Kasparov, fandt vi hurtigt ud af, at hold af menneske og computer var den stærkeste kombination. Når man blander mennesker og kunstig intelligens bruger man en teknik, der hedder: Human-in-the-loop(HITL). 

Human-in-the-loop handler om at hjælpe programmer med kunstig intelligens til at forstå og handle korrekt, ved at tage et menneske med på råd. Det kan foregå på flere måder, man kan både have mennesket tæt på maskinen, som når en pilot overvåger autopiloten i fra cockpittet, eller et andet sted i verden, som brugerne af Amazon’s Mechanical Turk. Et andet eksempel er Selvkørende biler.

Google, eller Waymo som det hedder nu, er tæt på selvkørende biler og de virker i langt de fleste tilfælde, men det er stadig et krav, at der er en chauffør med i bilen, som kan tage over, når computeren ikke ved hvad den skal gøre. Det gør at de kan indsamle vigtig data fra vejene, samtidig med, at bilerne rent faktisk leverer værdi. 

Waymo Adds $750 Million to War Chest as Driverless Cars Prove Tough to  Deploy - WSJ

Mød Oscar

Hos Corpay One har vi navngivet vores AI. Den AI-type vi bruger hedder Optical Character Recognition eller OCR, derfor hedder vores AI: Oscar. Oscar har efterhånden ret godt styr på, hvordan en faktura ser ud. Han laver nemlig ikke andet og han ser på rigtig mange hver dag. Men, alle fakturaer er desværre ikke født ens. Nogle bliver sirligt produceret i diverse regnskabsprogrammer. Mens andre bliver skriblet på bagsiden af det nærmeste papir. Derfor kan selv Oscar, der indtil videre har set lidt af hvert, en gang i mellem blive i tvivl. 

Det er her at mennesket træder ind. For nogle gange kan selv de skarpeste AI-øjne have behov for vejledning. 

Oftest har Oscar forstået det hele korrekt og fakturaen bliver godkendt lynhurtigt, men nogle gange er fakturaen snørklet, billedet i lav kvalitet eller forfaldsdatoen står et spøjst sted. Så hjælper det at få et par menneskelige øjne på, som bedre kan forstå sammenhænge og hvad de skal lede efter. 

Det er blandt andet derfor at kunder hos Corpay One aldrig får en fejlmeddelse eller blanke felter tilbage, når en faktura bliver scannet. Men nogle gange går der lidt længere tid før en faktura er blevet behandlet, og det er fordi Oscar har haft brug for hjælp.

Hvornår kan computeren overtage helt?

Det kan den helt sikkert på et tidspunkt, men det afhænger af opgaven. Måske har dit e-mail program eller dit Word en funktion, hvor den prøver at fuldende dine sætninger? Men den kan stadig ikke skrive hele e-mailen eller en rapport, men den kan godt få lov at lave den næste sætning. De vigtigste ting kommer det stadig til at tage tid før vi overgiver helt til maskinerne. Det gælder også for fly og selvkørende biler, så der kommer til at gå længere tid, før du og jeg kan få lov at læne os tilbage og nyde køreturen uden at skulle styre. 


Hos Corpay One synes vi også at fakturahåndtering og bogholderi hører under denne kategori. Én ting er at det er vigtigt for vores kunder at betale fakturaer til tiden og uden manuelle processer. Det er også vigtigt, at man kan stole på, at vi læser fakturaer og bilag korrekt, så vores kunder ikke skal dobbelttjekke, for så forsvinder findusen ved automatisering hurtigt. 

Det er menneskerne bag Oscar, der sikre at vores kunder aldrig har blanke felter når de scanner et bilag. Det betyder at vores kunder for 100% af fordelene ved automatisering, fordi mennesker og AI arbejder sammen om at levere de bedst mulige resultater. Det er en lektie Garry Kasparov lærte i 1997 og Google, Facebook, Amazon og Corpay One har brugt lige siden. 

Fortsæt med at læse

Automatisér dit bogholderi med Corpay One.

Begynd din gratis prøveperiode nu.