En rykker er en påmindelse til en kunde om, at en faktura ikke er blevet betalt til tiden. Inden man sender en rykker til en kunde, skal man dog være opmærksom på, at der er rykker regler, som skal overholdes. Vi vil i dette indlæg dykke ned i, hvornår man må sende en rykker, hvilke rykker regler der er, og hvilke rykker gebyrer du kan pålægge en rykker.

Hvad er en rykker?

Hvis du sælger en vare eller en tjenesteydelse, som ikke betales kontant med det samme, kan du fremsende en faktura. På denne faktura skal der være en tidsfrist for, hvornår og hvordan den senest skal betales. Hvis ikke der er aftalt en tidsfrist, så er det en hovedregel at en faktura skal betales inden for 30 dage efter at fakturaen enten er modtaget eller varen og serviceydelsen er modtaget. En faktura kan betragtes som ubetalt, når den aftalte betalingsfrist er overskredet. Hvis ikke fakturaen bliver betalt af kunden til tiden, så har du mulighed for at sende en rykker. Denne skal ses som en professionel skriftlig påmindelse om, at kunden skal betale fakturaen. En rykker kan derfor være en nødvendig påmindelse, for at hjælpe dig med at få dine penge. Der er dog helt klare regler for, hvornår må man sende en rykker, og hvilke rykkergebyr du må pålægge den. Det vil vi dykke ned i herunder. 


Hvornår må man sende en rykker?

En rykker må først sendes, når en ubetalt faktura overskrider betalingsfristen. Da rykkeren skal have funktionen som en påmindelse, bør den sendes få dage efter at en betalingsfrist er overskredet. Især den første rykker skal ses som en venlig påmindelse. Den skal derfor også skrives i en venlig og professionel tone. Skulle kunden heller ikke betale denne rykker, så er det tilladt at sende endnu en rykker. Skulle uheldet være ude, og kunden fortsat ikke betaler, må du sende en tredje rykker, som også skal informere kunden om, hvilke yderligere tiltag du vil gøre dig, hvis ikke fakturaen betales denne gang. Dette skal fremgå tydeligt som en del af rykker teksten. Hvis du har valgt at pålægge rykkeren et gebyr, så må du ikke sende flere end tre rykkere. Vælger du ikke at tilføje et rykkergebyr, så må du sende så mange rykkere som du har lyst til. 


Det anbefales at din virksomhed laver en fast rykkerprocedure, som sætter nogle klare retningslinjer for, hvordan der følges op på ubetalte fakturaer, hvornår må man sende rykkerne, hvad der skal stå i rykker tekst og om du vil pålægge et rykkergebyr. På den måde kan du sikre dig, at du bliver ved med at bevare overblikket over, hvilke kunder, der skylder dig penge, og at alle bliver behandlet ens. 

Hvilke regler er der omkring rykkere?

Du bestemmer selv, om en rykker blot skal være en skriftlig påmindelse eller om den skal pålægges et rykkergebyr. Pålægger du et gebyr, gælder der nogle rykker regler, som er vigtige at sætte sig ind i, inden du sender noget afsted. Først og fremmest skal en rykker med gebyr overholde følgende: 

  • Rykkeren skal fremsendes skriftligt.
  • Den første rykker må tidligst sendes dagen efter betalingsfristen. Hvis du sender en rykker før det, må den ikke opkræve et rykkergebyr. 
  • Der skal gå mindst 10 dage fra du har sendt en rykker med gebyr, før du sender en ny.
  • Rykkeren skal være rimelig i forhold til både din og kundens situation. Det er eksempelvis ikke rimeligt at lægge et rykkergebyr på en rykker, hvis sagen er under behandling af et klagenævn, eller hvis kunden har gjort indsigelser mod kravet, eller afvist at betale. 
  • Du kan ikke sende en ubetalt faktura videre til inkasso eller kræve inkassoomkostninger af kunden før du har afsendt mindst én rykker med en frist på 10 dage til at betale i. 
  • Hvis modtageren af rykkeren vælger at komme med indsigelser efter at du har sendt en eller flere rykkere, så må du ikke fortsætte med at sende rykkere med gebyr. I sådan en situation, må du enten opgive dit krav, eller kontakte en advokat. 


Hvis kunden fortsat ikke betaler trods rykkere, så har du ret til, at overbringe sagen til inkasso. Så vil det være inkasso-firmaets opgave at opkræve betaling på vegne af dig og din virksomhed. 


Du kan læse mere om rykker regler ved Forbruger- og Konkurrencestyrelsen

Hvad er et rykkergebyr?

Et rykkergebyr er et gebyr du kan pålægge en rykker. Rykkergebyret skal ses som en kompensation for virksomheden, da det skal dække over potentielle administrationsomkostninger ved den manglende betaling. Det er tilladt at opkræve et gebyr allerede fra den første rykker du sender. Gebyret er i den forbindelse momsfrist. 


Rykkergebyret må ikke være højere end 100 kr. per rykker. Udover selve rykkergebyret har du mulighed for at opkræve et såkaldt kompensationsbeløb på 310 kr. hvis den kunde, der skylder, er en virksomhed. Dette beløb kan virksomheden opkræve én gang og allerede ved første faktura, men du kan også vente til senere. Kompensationsbeløbet skal ses som en kompensation for den forsinkede betaling. 


Derudover har du også mulighed for at tillægge en rykker rente. Dette betyder at du har ret til at tilskrive renter til rykkeren. Renterne må dog ikke være højere end Nationalbankens udlånsrente.

Det vil sige, at hvis din skyldner på en faktura er en virksomhed, så kunne et rykkerforløb se således ud inkl. rykker gebyr og rykker rente: 

  1. Rykker med betalingsfrist på 10 dage. Inkl. 100 kr i pålagt rykker gebyr og 2 % i rykker rente. 
  2. Rykker med betalingsfrist på 10 dage. Inkl. 100 kr i pålagt rykker gebyr og 2 % i rykker rente. 
  3. Rykker med betalingsfrist på 10 dage. Inkl. 100 kr i pålagt rykker gebyr og 2 % i rykker rente + Kompensationsbeløb på 310 kr. Af rykker teksten på denne rykker skal du også gøre kunden opmærksom på, hvis du ønsker at videresende dit krav til inkasso. 

Som nævnt bestemmer du naturligvis selv, om du ønsker at pålægge både gebyr, renter og kompensationsbeløb. 

Undgå at betale rykkere med Corpay One

Det løber hurtigt op i ekstraudgifter, hvis du ikke får betalt en faktura til tiden. Med Corpay slipper du for, at skulle bruge energi på, om at dobbeltjekke om dine fakturaer bliver betalt til tiden. Så snart systemet er sat op, bliver dine fakturaer og deres forfaldsdatoer automatisk registreret. Det eneste du skal gøre er, at sikre dig, at alt er korrekt angivet på fakturaen og godkende den. Herefter sørger Corpay One for, at fakturaen bliver betalt til tiden og bogført korrekt. Dermed undgår du, at betale rykker gebyrer. 


Hvem er Corpay One?

Corpay One er en alt-i-en betalingsplatform som tilbyder din virksomhed automatisk bogføring, fså du kan spare både tid og penge. Vi er eksperter i at automatisere manuelle processer i kreditorbogholderiet. Det er surt nok at skulle betale fakturaer i forvejen, så vi har gjort det til vores mission at gøre hele bilagsflowet betydeligt bedre og nemmere for dig.

Med Corpay One får du:

  • Enkel implementering
  • Hurtigere betalinger
  • Automatiseret bogføring til dit regnskabsprogram

Hvad siger vores kunder om Corpay One?

Vores score på Trustpilot er på 4,5 og det er vi glade for, for det må betyde, at vores services har værdi! Vi sætter stor pris på at læse vores kunders kommentarer, så vi kan lære og levere endnu bedre services til jer. Du kan læse meget mere om vores  tidligere cases og hvordan det er gået dem efter, at de har taget Corpay Ones automatiske systemer i brug. Vi har indtil videre hjulpet mere end 3.000 små og mellemstore virksomheder med deres økonomistyring. 

Også revisorer med eget firma kan have stor glæde af vores automatiske regnskabssystemer. Du kan læse meget mere om vores komplette automatiseringsværktøj for revisorer og bogholdere

Book en gratis demo og se hvor let bogholderi egentlig kan være! 

Hvis du er interesseret i at få en mere uddybende samtale med en af vores dygtige medarbejdere omkring, hvordan hele platformen fungerer, så er du meget velkommen til at booke en demo! Du bestemmer tidspunktet vi skal ringe dig op på, og så giver vi dig en gennemgang af alle dine muligheder. Vi glæder os til at snakke med dig og gøre automatisk bogføring til en leg for din virksomhed!

Automatisér dit bogholderi med Corpay One.