Glædelig jul! 🎄 Spar 50%første måned for nye kunder* i december
←Tilbage

Vareforbrug

Vareforbrug er værdien af den mængde varer som en virksomhed har brugt i en bestemt periode. Vareforbruget er en del af virksomhedens resultatopgørelse og kan udregnes på to forskellige måder.

Hvad er et vareforbrug?

Definitionen af vareforbrug i en virksomhed er et begreb for værdien af den mængde varer, som din virksomhed har brugt i en given periode. Det er altså ikke værdien af antal købte varer, men kun de varer som er blevet solgt eller brugt, som der også ligger i ordet. 

Virksomhedens vareforbrug fremgår i resultatopgørelsen og værdien af varerne vedrører også prisen for materialerne til at producere varerne. 

Hvordan beregner du dit vareforbrug?

Der findes to vareforbrug formler som du kan bruge, men vær opmærksom på, at resultaterne kan variere, alt efter hvilken formel du anvender. Det er derfor vigtigt altid at bruge den samme regnemetode for at det giver mening. 

De to regnemetoder: 

  • LIFO: står for Last In First Out (sidst ind, først ud)→ Du beregner vareforbruget ud fra det princip, at den sidste varer du har købt, er også den første som bliver solgt. 
  • FIFO: står for First In First Out (først ind, først ud) → Du beregner dit vareforbrug ud fra det princip, at den første købte enhed er den første som bliver solgt. 


Grunden til, at at resultatet kan variere, alt efter hvilken metode man bruger er, at priserne på varerne kan variere. Hvis du fx starter med at købe en vare i din virksomhed som koster 50 kr, og senere køber du samme vare for kun 30 kr., vil dine omsætningsaktiver være forskellige, alt efter hvilken metode der bruges. I dette eksempel er dit varelager på 80 kr, men du får kun solgt én af varerne. 

Hvis du bruger FIFO, vil dit vareforbrug ligge på 50 og dine omsætningsaktiver vil ligge på 30 kr. Hvis du derimod bruger LIFO vil dit vareforbrug ligge på 30 og dine omsætningsaktiver på 50 kr. 

Søger du svar på flere spørgsmål omkring bogføring i din virksomhed?

Der er mange ting at holde styr på, når man driver en virksomhed, og nogle gange kan det føles som en jungle at finde rundt i alle de regler. Vi har hos Corpay One forsøgt at hjælpe dig med at gøre det mere overskueligt ved at lave en bogføringsordbog. I den kan du finde svar på definitionener af forskellige vigtige begreber inden for bogføringsverdenen: 

Få større overblik over dine regnskaber med CorpayOne

Med Corpay Ones alt-i-en platform kan du få hjælp til at effektivisere og automatisere dit bogholderi. Manuelt arbejde er en kæmpe tidsdræber, og der er stor risiko for, at du kommer til at lave fejl i dine regnskaber, når det laves manuelt. Ved at bruge vores værktøjer kan du gøre dine bogføring mere overskuelig og i stedet bruge tiden på andre ting, som skaber vækst for din virksomhed. 

Ved at automatisere din bogføring sørger du også for, at din økonomihåndtering ikke bliver spredt for alle vinde, og at der er sammenhæng, når du skal udregne vareforbrug i forbindelse med din årsopgørelse mm. 

Hvem er Corpay One?

Corpay One er en alt-i-en betalingsplatform som tilbyder din virksomhed automatisk bogføring, fså du kan spare både tid og penge. Vi er eksperter i at automatisere manuelle processer i kreditorbogholderiet. Det er surt nok at skulle betale fakturaer i forvejen, så vi har gjort det til vores mission at gøre hele bilagsflowet betydeligt bedre og nemmere for dig.

Med Corpay One får du:

  • Enkel implementering
  • Hurtigere betalinger
  • Automatiseret bogføring til dit regnskabsprogram


Side CTA Image
Book en gratis demo

Vores team sidder klar til at vise dig, hvor let og automatisk Corpay One kan gøre dine leverandørbetalinger. Book en tid, så viser vi dig mulighederne.

Book en demo

Automatisér dit bogholderi med Corpay One.