Glædelig jul! 🎄 Spar 50%første måned for nye kunder* i december
←Tilbage

Likviditetsbudget

Er du i tvivl om hvad et likviditetsbudget er, og hvad det viser, kan du få svar her. Likviditet er et andet ord for nettorådighedsbeløb, og handler om virksomhedens forhold mellem omsætning og udgifter/gæld. Har din virksomhed en godt likviditetsbudget, betyder det, at den har gode evner til at betale regninger, lønudgifter, moms mm.

Hvad viser et likviditetsbudget?

Dit likviditetsbudget oplyser dig om dine muligheder for at betale dine regninger og udgifter måned for måned, og viser dig forholdet mellem udgifter og indtægter. Det er altså en oversigt over hvad du har af rådighedsbeløb, og om du har mulighed for at betale alle dine regninger. Hvis du har en lav likviditet, kan du være nødt til at spare på nogle ting eller skære ned på nogle udgifter måneden efter for at få det hele til at køre rundt. 

Likvid betyder i følge retskrivningsordbogen “flydende, rede, til rådighed” og stammer det latinske ord liquidus. I overført betydning kan man tolke det flydende som noget let omsætteligt og til rådighed. 

Hvis du har en god likviditet i din virksomhed har du mulighed for at opfylde dine økonomiske forpligtelser, og det er derfor enormt vigtigt at have styr på sit likviditetsbudget, så du ikke lige pludselig står og mangler penge. 

Likviditetsbudget eksempel

Et likviditetsbudget skal indeholde følgende oplysninger:

  • Hvor mange penge står der i banken og kassen hver eneste måned
  • Hvor mange udgifter du har i forbindelse med betaling til leverandører, medarbejdere, afgifter mm. hver eneste måned 
  • Hvad er forholdet mellem udgifter og indtægter, når alt er faktureret og talt op?

Eksempler på indbetalinger og udbetalinger

Alle virksomheder er forskellige,  og det her er derfor nogle eksempler på typiske indbetalinger og udbetalinger som en virksomhed kan have, som skal indgå i likviditetsbudgettet. 

Indbetalinger: 

  • Renter
  • Indtægter fra salg
  • Indskud


Udbetalinger: 

  • Kreditorer
  • Løn
  • Skat, AM-bidrag og moms
  • Renteudgifter
  • Faste udgifter (forsikringer, husleje)
  • Varekøb



Hvad kan forbedre likviditeten i din virksomhed?

Generelt er det sværere at lave et budget over likviditet, da det ikke på samme måde er helt til at forudse sine indtægter og udgifter. Måske har din virksomhed en aftale med en leverandør om senere betaling eller andet, som gør, at der ikke er kontinuitet og et klart overblik. Det kan derfor være en fordel at tage udgangspunkt i sit driftbudget som er en mere simpel oversigt over dine indtægter og udgifter, men som ikke tager udgangspunkt i hvornår du rent faktisk fx modtager dine indtægter. 

Et godt råd er at ansætte en bogholder eller revisor til at hjælpe dig med dit likviditetsbudget som er professionelle i regnskabs- og bogføring. 

Andre muligheder er, at tale med din bank om en større kassekredit, skære nogle af dine udgifter væk, forhandle om længere kredittid med dine leverandører, forsøge at opnå større indtjening mm.


Hvordan kan Corpay One hjælpe dig til god likviditet?

Hos CorpayOne har vi en alt-i-en platform, som tilbyder automatisk bogføring til virksomheder. Automatisk bogføring betyder at:

  • Alle dine digitale bilag bliver automatisk betalt til tiden
  • Mistænkelige transaktioner bliver opdaget og forebygget i realtid
  • Alle de rapporter, du har brug for, er klar med et klik


Hvad har automatisk bogføring at gøre med dit likviditetsbudget?

Det kan være enormt tidskrævende at lave bogføring i en virksomhed, og det er tid man bruger, som man kunne have brugt på andre vigtige ting. Hvis du gerne vil fokusere din tid på ting som skaber vækst i din virksomhed og dermed en større indtægt, kan du med fordel bruge CorpayOnes automatiseringsværktøjer til din bogføring. 

Du kommer til at spare omkring 65 procent af den tid du bruger nu på manuel betaling af underleverandører, godkendelser af udgifter og håndtering af udlæg ved at bruge vores alt-i-en platform. Brug din tid fornuftigt ved at skalere din virksomhed og udvikle din forretningsmodel, og lad os hjælpe dig med det tidskrævende bogføringsarbejde for dig, så du kan få en god likviditet i din virksomhed. 


Se alle fordelene ved at bruge Corpay Ones automatiske bogføringssystem for virksomheder og rådgivende parter.

Hvem er Corpay One?

Corpay One er en alt-i-en betalingsplatform som tilbyder din virksomhed automatisk bogføring, fså du kan spare både tid og penge. Vi er eksperter i at automatisere manuelle processer i kreditorbogholderiet. Det er surt nok at skulle betale fakturaer i forvejen, så vi har gjort det til vores mission at gøre hele bilagsflowet betydeligt bedre og nemmere for dig.

Med Corpay One får du:

  • Enkel implementering
  • Hurtigere betalinger
  • Automatiseret bogføring til dit regnskabsprogram
Side CTA Image
Book en gratis demo

Vores team sidder klar til at vise dig, hvor let og automatisk Corpay One kan gøre dine leverandørbetalinger. Book en tid, så viser vi dig mulighederne.

Book en demo

Automatisér dit bogholderi med Corpay One.