←Tilbage

Kvittering

En kvittering er sandsynligvis noget alle mennesker har stiftet bekendtskab med en hel del gange. En kvittering er et bevis på et køb, hvor der altid står prisen og stedet, hvor varen er købt. Kvitteringer kan fylde meget på arbejdet fx i form af udlæg, og det kan være enormt tidskrævende og besværligt for både medarbejdere og bogholderen at holde styr på alle kvitteringerne. I denne artikel vil vi komme mere ind på, hvad en kvittering er, hvad den skal indeholde, og til sidst hvordan Corpay One’s automatiske bogføring kan hjælpe dig med at gøre arbejdet med kvitteringer langt mindre besværligt.

Hvad er en kvittering?

En kvittering er et bevis på dit køb i form af et elektronisk dokument eller papir. I bogføringstermer kaldes en kvittering også et “finansbilag”. Ligesom med en faktura, som er en oversigt over din bestilling med varer, pris, sælgerens navn mm. er en kvittering det samme, bare med færre detaljer. Ved alle køb af varer eller ydelser skal der laves en kvittering, og kvitteringen er ofte bagudskuende, eller efter betaling, i modsætning til en faktura. 

Det er vigtigt som virksomhed at have styr på sine kvitteringer, både af lovgivningsmæssige årsager, men også fordi du skal bruge dem i din regnskabsføring. 

Der findes to typer af kvitteringer: Aconto kvittering og saldokvittering. En aconto kvittering dækker over en ydelse, hvor det ikke er helt klargjort hvad der skyldes, og hvad der er aftalt mellem sælger og køber. En saldokvittering er en kvittering, hvor ydelsen dækker det fuldkomne beløb mellem to parter. 

I Danmark og mange andre lande er det lovkrav, at man får en kvittering ved køb af en ydelse eller vare. Du kan læse mere om gældsbrevsloven her.


Hvad kan jeg bruge en kvittering til?

Medarbejdere i virksomheder har ofte udlæg på grund af forretningsrejser, køb af småting til virksomheden mm. og der bruger man kvitteringerne som dokumentation på udlæggene og til virksomhedens regnskabsføring. Uden en kvittering kan du ikke føre regnskab over medarbejderens og virksomhedens udgifter. 

Sælgeren af varen eller ydelsen bruger kvitteringen til sin regnskabsføring, og dig som medarbejder bruger kvitteringen som bevis på udlæg, hvis du enten skal have pengene tilbage eller bytte en vare. Du kan kun benytte din reklamationsret, hvis du er i besiddelse af en kvittering på købet. 


Hvad skal der stå på en kvittering?

  • Datoen for købet
  • Varen/ydelsens pris
  • Lokation eller butiknavn
  • Navnet på varen/ydelsen
  • Bytteret (fx én måned fra købsdatoen til at bytte eller få pengene tilbage)

Hvad er forskellen på en kvittering og en faktura?

En faktura har en forfaldsdato. Det har en kvittering ikke, men derimod bare en betalingsdato. Kvitteringer er med andre ord allerede betalt, hvor en faktura er bevis på en kommende betaling. En kvittering er i virkeligheden bare en mere simpel udgave af en faktura, hvor kravene til hvad den skal indeholde er færre. 

Hvordan kan Corpay One hjælpe dig med dine kvitteringer?

Det er frustrerende som medarbejder at bruge for lang tid på sine udlæg, og især når man har langt vigtigere opgaver at tage sig til. Det samme gør sig gældende for den revisor eller bogholder, som sidder med alle kvitteringerne og som skal indtaste dem manuelt i et regnskabssystem. Ofte bliver der lavet indtastningsfejl, fordi det gøres manuelt og medarbejderne skal i gennemsnit vente 30 dage før de får deres tilbagebetaling på deres udlæg. Alt dette kan gøres til fortid med Corpay One’s hjælp!

Færre frustrationer med automatisk udlægningshåndtering for dine medarbejdere

Kvittering app

Via vores webapp kan du lave en elektronisk kvittering. Men du kan også tag et billede af din kvittering med din smartphone, der laver den om til en PDF og sender den til din virksomheds unikke adresse Scan og Send, som automatisk bliver oprettet, når du bliver kunde hos Corpay One. Dernæst kan du let oprette en udgiftsrapport med bilaget.

På denne smarte måde undgår du også, at dine kvitteringer bliver væk, når du sidst på måneden skal lave en opgørelse. Men vigtigst af alt bliver pengene betalt tilbage til din konto, når din chef har godkendt udlægget, så du ikke behøver at vente på din næste lønseddel.

Vil du vide mere omkring hvordan Corpay One håndterer dine kvitteringer?

Så læs dette blogindlæg i vores Hjælpecenter “Alt om kvitteringer”.

Ønsker du at vide mere om Corpay One’s smarte bogføringsværktøjer og hvad vi ellers kan tilbyde dig hjælp til?

Så læs med om vores komplette automatiseringsværktøj til revisorer og bogholdere her.

Hvad siger kunderne om Corpay One?

Vores score fra vores kunder er på 4,5 på Trustpilot. Du kan læse meget mere om vores tidligere cases her og hvordan det er gået dem efter, at de har taget Corpay One’s automatiske systemer i brug. Vi har hjulpet mere end 3.000 store og små virksomheder med deres økonomistyring, og også revisorer med eget firma har haft stor glæde af vores automatiske regnskabssystemer. 

Vil du gøre dine medarbejders og dit eget arbejdsliv nemmere? 

Så skriv dig gratis op til en virksomhedsprofil og få sat din virksomheds bogholderi på intelligent autopilot! Du er også meget velkommen til at skrive dig op til en demo, hvor du bestemmer tidspunktet for, hvornår vi skal ringe dig op. Så giver vi dig en gennemgang af mulighederne og viser dig, hvor let og automatisk Corpay One’s værktøjer er at bruge. Der er ingen grund til, at din økonomihåndtering skal være dyr og tidskrævende og spredt for alle vinde! Corpay One hjælper dig med at samle det hele og skabe overblik.