Glædelig jul! 🎄 Spar 50%første måned for nye kunder* i december
←Tilbage

Fakturaflow

Et fakturaflow er den vej en faktura rejser igennem din virksomhed. Det beskriver, hvordan du modtager, godkender, betaler og bogfører fakturaer.

Et fakturaflow er den vej en faktura rejser igennem din virksomhed. Det beskriver, hvordan du modtager, godkender, betaler og bogfører fakturaer. I gamle dage var fakturaflowet håndholdt og virksomheder modtog ofte fakturaer via post, hvorefter bogholderen sørgede for at få de nødvendige godkendelser, oftest ved fysisk at bære fakturaen til den ansvarliges skrivebord. Når fakturaen var underskrevet og godkendt, loggede bogholderen ind i netbanken og betale fakturaen og indtastede den i bogføringssystemet.

Det kan måske godt synes lidt oldnordisk, men sådan foregår det faktisk stadig hos mange virksomheder, især dem der ikke har fået startet digitaliseringen af deres fakturaflow.

Lidt forsimplet kan det analoge fakturaflow koges ned til: 

  • Modtag
  • Identificér godkender(e)
  • Søg godkendelse
  • Betal 
  • Bogfør 

Hvorfor skal du digitalisere dit fakturaflow?

Det er værd at se på dit fakturaflow fordi du kan spare din virksomhed for meget tid og mange penge. Ved at se på hver enkelte del af det gamle fakturaflow bliver det tydeligt, at der er masser af plads til effektivisering. Med moderne fakturahåndteringssystemer kan du effektivisere dit fakturaflow i alle led. Lige fra, hvordan du modtager fakturaer, identificere godkendere, søger godkendelse, betaler og bogfører.

Hvordan kan man effektivisere sit fakturaflow?

Det giver god mening at se på hvert enkelte skridt i dit fakturaflow og se hvordan man kan gøre det bedre. Det første skridt i fakturaflowet er at modtage en faktura. Med et fakturahåndteringssystem, som Corpay One, sætter du en email adresse op, som dine leverandører kan sende fakturaer til, men du kan også selv uploade dem eller videresende dem til din Send&Scan email. 

Fakturaen bliver aflæst automatisk, så systemet ved, hvilken leverandør den kommer fra, hvor meget den lyder på, og hvornår den forfalder. Med de informationer, kan den blive sendt til godkendelse hos de rigtige medarbejdere, uden at fakturaen skal printes og håndleveres til godkenderens skrivebord. De ansvarlige medarbejdere modtager en notifikation, og kan godkende fakturaen direkte fra mobilen. Når fakturaen er godkendt, bliver den sat til betaling på forfaldsdatoen, hvor pengene bliver hævet på den korrekte konto og udgiften bliver bogført i dit regnskabsprogram. På den måde er det egentligt ikks så svært, at optimere dit fakturaflow, så du sparer tid og undgår manuelle fejl.

Med det i mente, kan det godt fremstå lidt besynderligt, at der stadig er mange virksomheder, der i gennemsnit bruger 70.000 kroner årligt på manuel fakturahåndtering.

Hvis du vil læse mere om, hvordan Corpay One kan automatisere dit fakturaflow, kan du læse mere her.

Hvem er Corpay One?

Corpay One er en alt-i-en betalingsplatform som tilbyder din virksomhed automatisk bogføring, så du kan spare både tid og penge. Vi er eksperter i at automatisere manuelle processer i kreditorbogholderiet. Det er surt nok at skulle betale fakturaer i forvejen, så vi har gjort det til vores mission at gøre hele bilagsflowet betydeligt bedre og nemmere for dig.

Med Corpay One får du:

  • Enkel implementering
  • Hurtigere betalinger
  • Automatiseret bogføring til dit regnskabsprogram

Side CTA Image
Book en gratis demo

Vores team sidder klar til at vise dig, hvor let og automatisk Corpay One kan gøre dine leverandørbetalinger. Book en tid, så viser vi dig mulighederne.

Book en demo

Automatisér dit bogholderi med Corpay One.